Z EDUMUZ w logopedię
Cele ogólne muzycznych spotkań:
- rozwój emocjonalny,
- umiejętność nazywania własnych emocji,
- radzenie sobie z emocjami: ze smutkiem, strachem, złością itp.
- wyrażenie siebie poprzez ekspresję i emocję w działaniach twórczych – skupienie się na emocjach „tu i teraz”
- rozwój wrażliwość
- rozwój zdolności pozamuzycznych
- poznanie własnej hierarchii w grupie rozwój społeczny / polepszenie komunikacji – współpracy, wzajemności, relacji i empatii
- samoświadomość dziecka, radość i zadowolenie
- podnoszenie samooceny
- wzbudzenie kreatywności
- kształcenie wyobraźni ruchowo-przestrzennej
- rozwój procesów poznawczych: uwaga, pamięć, szybkość reakcji, spostrzegawczość, koncentracja uwagi itp.
- motywacja do działania poznanie podstawowych terminów muzycznych
- rozwój przez zabawę odprężenie, rozluźnienie.
Formy działań:
- improwizacja instrumentalna, wokalna i ruchowa pomaga zintegrować grupę, rozbudza kreatywność, dzięki niej dzieci mogą spróbować przedstawić własne stany emocjonalne, wymaga koncentracji uwagi, współpracy
- śpiew – dzięki wspólnemu śpiewaniu budujemy spójność grupy, stymulujemy ekspresję
- gra na instrumentach – ćwiczymy umiejętności społeczne
- ruch przy muzyce – zabawy muzyczno – ruchowe: aktywność ruchowo-wzrokowa, słuchowo-ruchowa, np. łączenie ruchu z rekwizytami, instrumentami, odtwarzanie prezentowanych wzorów ruchowych, odtwarzanie muzyki ruchem, reagowanie ruchem na polecenia słowne, śpiewanie z jednoczesnym wykonywaniem rytmu. Dzieci spontanicznie i ekspresyjnie reagują na muzykę, można zaobserwować poziom energii dziecka, w trakcie ruchu, we wspólnym tańcu widoczna staje się relacja – poczucie wspólnoty, taniec może zaktywizować i zintegrować grupę. Taniec, ruch i gesty pozwalają rozładować energię, wyrazić swoje emocje, ekspresję. działania
- plastyczne – „przekładanie” wrażeń przy muzyce na formę plastyczną, integracja grupy przy wspólnych pracach itp. opowiadania i dyskusje o bohaterach bajek